Det som skjer

Lørdag 21.juli

Sommer i dag også, men en liten "floing" midt på dagen, og samtidig tok Tor og bukkene hans en tur over himmelen. Etterpå ble det veldig fint igjen. Temperaturen har vært oppe i 23 grader, helt perfekt for meg som fort synes det blir for varmt. Når man er på ferie er det fint, men når man må jobbe i kjøkken og "barnehage" blir det fort for varmt... I dag har vi vært i fjæra alle sammen, en fin liten tur der vi lette etter krabber og tengsprell under tang og steiner. Adrian er litt skeptisk til sånne dyr, og han vil bare se på dem på avstand. Artig likevel, og det ble noen bilder til fotoboka. Et av dem er dagens bilde... Ellers har det ikke skjedd noe særlig, det ble ikke jobbing ute heller. Jeg orker ikke midt i solsteiken, har bare ordnet med litt vanning og klippet litt på en lupin som MORE sin røver har tråkket på. I kveld har han plukket alle pinnene som støttet kattebusken min. Han må sannelig passes på hele tiden. Heldigvis gjorde det ikke noe at han tok vekk pinnene, jeg skal se om jeg finner en litt kraftigere å bruke der i stedet... Været: Fint, og 19-23 grader. Litt spennende for Adrian med lyn og torden, han holdt for ørene og lukket og låste altandøra. . .

Våt på føttene med en gang...

Søndag 22.juli

Søndag, fint vær og god temperatur. Stille ettermiddag siden feriegjestene er på Steigentur. Jeg fikk vasket gulvene, ryddet litt og sovet middagskvil. MORE sien smågutta har satt en effektiv stopper for hvile på ettermiddagen, så dagens lille powernap var gull verdt. Man kan si hva man vil om barnebarn, men uansett hvor velkomne de er, så blir en gammel kropp sliten mens de er på besøk. -Men, så snart de er reist savner man dem. Disse to "småttisan" er ekstra krevende, de er ikke i ro et øyeblikk mens de er våkne. Jeg skulle ønske jeg hadde ei lekegrind til minstemann, han er over alt på kort tid, og man må ha øynene på ham til en hver tid. Skulle ikke tro at det var mere å røre i huset, men han finner stadig noe nytt. I dag tok han ei stor blomsterpotte i vinduet... Vi har ikke hatt søndagsmiddag i dag, gubben har stekt et par kjøttbiter til seg selv, jeg orket ikke mat. Snart er vel gjengen tilbake fra tur, og da skal sikkert Adrian ha pannekaker til kveldsmat, så da tar jeg ei kake sammen med ham... Håper det blir en rolig kveld, skulle gjerne tatt meg et glass vin, men boksen min er tom. Dermed blir det sikkert et glass juice  stedet...Dagens bilde er tatt i går i Steinbakkfjæra. Lille Milian var på sin aller første tur i fjæra, han satt godt plantet i bæremeis på ryggen til sin mamma. Men han storkosa seg likevel. Til neste sommer kan han også få prøve å vasse i iskaldt sjøvann... Været: Litt tåke, stille og overskyet på formiddagen, senere oppklarning, litt vind, solskinn og rundt 20 grader. En fin dag, håper på mange flere sånne...

MORE sin prins, smilende og blid hver dag, men klåfingret...

Mandag 23.juli

"Hunddagan" gikk inn i dag. Været har skiftet hele dagen, men bortsett fra noen få dråper regn, har det vært ganske bra. -Og temperaturen har vært fin. Når været har vært så skiftende er det ikke godt å si hvordan det kommer til å bli den neste måneden, det heter jo at når hundedagene går inn med solskinn, så skal de gå ut med regn. -Og omvendt... I dag har vi hatt besøk av Nicklas og hans "Bæsta". Det var utrolig fint, han følte seg heime med en gang og han og lillebroren fant tonen. Jeg tror faktisk det var lettere uten at Adrian var med (han dro til Kobbvatnet sammen med BEBE i går kveld), han er så forferdelig sjenert og det smitter på de andre ungene. Nicklas og hans pappa koste seg sammen, de var til og med i elva og fisket. Nicklas fikk to små fisker, og var strålende fornøyd. Men han syntes det var synd at ikke Thomas og Kevin var her, det syntes ho bestemor også. Nå har jeg lovet ham at vi skal komme på besøk til Haukås på torsdag, og ta med Thomas og Kevin. Det blir sikkert artig for alle sammen. Dagens bilde er av en stolt pappa med sin eldste sønn, bare synd at de ikke kan være sammen bestandig... Ellers har det ikke skjedd noe særlig, vi har koset oss med kaffe, kjeks og masse skravling. Det er utrolig hva to bestemødre har til felles, selv om vi treffes sjelden, og at det er stor aldersforskjell på oss.En riktig koselig dag, all ære til "ho Bæsta" som orker å reise til Nord-Norge med sitt eneste barnebarn for at vi skal få treffe ham... Været: Blikkstille i morges, litt senere sterk sørvest vind, litt regn, litt sol og 15-20 grader. Egentlig en fin dag...

Nicklas, en tro kopi av sin far da han var ca. 6 år. En nydelig unge som det ikke er mye styr med...

Tirsdag 24.juli

Nok en fin dag, men nå blir det kanskje litt regn de neste dagene. Etter en varm dag med ganske mye solskinn, har det nå skyet ordentlig over og skyene er mørke og truende... Det ble ikke gjort noe ute, jeg har fortsatt soleksem etter forrige ukes uforsiktigheter. Dermed ble det heller litt sying. Jeg fikk ferdig en liten kjole, den har heklet overdel og blondestoff til skjørt. Den ble riktig fin, og skal få bli med til markedet på Skutvik til helga. Jeg har så smått begynt å tenke på hva som skal med utover. I første omgang har jeg tenkt på tegningene mine, jeg har bestemt at jeg skal stille dem ut i teltet i stedet for å bli med på den kusntutstillinga som skal være der. Synes ikke mine tegninger kan kalles kunst. Det skal gå helt fint å henge opp alle tegningene som er i rammer øverst, og andre ting under. Tre vegger i teltet blir jo hele ni meter å henge på, så jeg tror det blir god plass. Håper på fint og stille vær da, ellers blir det vanskelig. Nå er det ikke mange dagene igjen, så jeg trenger å se over tingene mine og bestemme hva jeg skal ha med... Ellers skjer det ikke så mye, jeg er lat, og det går mest i kosing med MORE sin prins, som også er litt pøblete. I dag har jeg lært ham å forstå hva NEI betyr. Han hører faktisk etter meg, men de andre bryr han seg katten i. Men det er greit for meg, han rører ikke mine ting i hverfall. Tenker at han bør lære nå mens han er så liten, ellers blir det vel samme problem med ham som med broren som nekter konsekvent å høre etter... Dagens bilde er fra i går da Nicklas var på besøk. Synd at det er så kort tid igjen til han må reise, vi får bare møte ham en gang til. Vi har bestemt at vi skal dra til Haukås på torsdag, på fredag reiser han... Været: Nydelig sommervær, stille på formiddagen, litt vind senere og 17-23 grader....

Lillebror følger godt med på hva storebroren gjør...

Onsdag 25.juli

Regnvær. I dag kom det såpass mye regn at blomstene ble godt vannet, og i tillegg var det ganske varmt. Det vokser godt i sånt vær... I ettermiddag dro feriegjestene til Fauske for å handle, og jeg grep sjansen til å få bakt rundstykkene til mammas bursdag. Nå er siste brettet i ovnen, og jeg tror de ble vellykket. Men de ble store, like godt, så blir folk mette. Kakene må bakes de siste dagene, så de tenker jeg ikke på enda. Skal fikse sengene i kjellerstua først, så det er klart til dem som kommer fra Tromsø. Det kommer til å bli folksomt her den aktuelle helga, jeg tenker jeg blir svært sliten av både forberedelser og masse folk og styr. Men det er så absolutt verdt det, håper bare å få sove litt lenge på lørdag etter bursdagen... I dag fikk jeg endelig klippet meg, jeg var så langhåret at ingen ting nyttet, håret så ut som ei torvsåte uansett hva jeg gjorde. Nå er jeg imidlertid veldig korthåret, både ved ørene og i nakken. Her i gården er det visst ingen mellomting. Men du verden det er godt med kort hår i varmen. Bra at jeg fikk gjort det før helga og markedsdagen på Skutvik. Det kan bli en vanskelig jobb å få stillet ut sakene. Jeg sendte ei melding til en i komiteen for å høre om det var bord i teltet, og da svaret kom fikk jeg hakeslepp. Han svarte: "har ikke fått tak i telt enda", ja, ja deres sak. Det er bare i kjøre heim igjen hvis det ikke er lagt til rette, men det blir trist, jeg hadde gledet meg veldig til denne markedsdagen. -Og denne helga er det meldt kjempefint vær til og med... Dagens bilde er tatt sent i går kveld, fra altanen. Det var nydelige farger utover fjorden. Og på samme tid regnet det masse, vannet formelig silte ned. Det er utrolig at det kan bli sånne farger selv om det er skybrudd...Været: Stille, tåke, regn og rundt 15 grader hele dagen...

Utrolige farger i natt...

Torsdag 26.juli

Været har vært upåklagelig. Solskinn og god temperatur, men en iskald nordavind har gjort at man må sitte i solveggen for å kunne sole seg... Vi har vært på Haukås og sagt ha det til Nicklas, i morra tidlig reiser han. Det ble ikke mange dagene her nord, men nå lengtet han etter sin mamma. Det er ei lang reise, de må reise fra Haukås klokka 07:00, og får lang ventetid i Bodø før flyet går. I Bergen kommer hans mamma og henter dem, så de slipper å vente der også. Det har vært noen koselige dager, vi har fått treffe ham flere ganger. Hans bestemor er et unikum som orker å ta ham med nordover sånn at vi og hans pappa får treffe ham. Neste vår blir det kanskje Kretatur sammen med oss igjen, hvis hans mamma orker... Dagen gikk fort, jeg fikk ikke gjort noe særlig før vi dro og etterpå har vi spist litt og slappet litt av. Da vi dro fra Haukås var vi innom Røde Kors-butikken i Sørkil. Det var mye billig og bra der. Men akkurat det jeg trengte, hadde de ikke. Jeg kjøpte noe annet stoff og to helt nye fleecepledd, pluss noen billedrammer og ei eske med acrylfarger, alt sammen ble 150 kroner. Kjempebillig, pleddene kostet 10 kr. stykket... I kveld synes jeg det passer utrolig bra å ta seg et glass rødvin, men først skal jeg i "banken" og betale noen regninger... Dagens bilde er av gullet som skal reise heim til Halsnøy i morra, han er en snill og nydelig gutt. Bare synd at han bor så langt unna... Været: Solskinn, kald nordavind og 18-19 grader...

Nicklas, en nydelig unge...

Fredag 27.juli

Sydenvarme, jeg sliter. Over 27 grader i skyggen blir litt i meste laget, og i morra er det meldt enda høyere temperatur... Det kommer til å bli tøft å være på markedsdag under åpen himmel i morra. Telt fikk de ikke tak i, så jeg skal henge tegningene mine på en garasjevegg. Da blir resten av sakene mine også utstilt der, har fått loving om bord og en stol. Jeg håper det er mulig å sitte i skyggen, hvis jeg er heldig er det skygge på hele formiddagen. Nå er det bare å finne ut hva jeg skal pakke i bilen litt senere i kveld. Akkurat nå er det så varmt at jeg er høvelig i koma, klarer ikke å drikke mere, det skvalper i magen... Jeg fikk klippet en del av gresset i formiddag før det ble alt for varmt. Har en god del igjen fordi kantklipperen fikk et illebefinnende da jeg var kommet et stykke oppover langs garasjeveggen, Nå tror jeg det er i orden igjen, men jeg har ikke sjans til å gjøre noe ute nå. Det får bare være til en dag det er overskyet. I kveld skal jeg bare slappe av og samle krefter til i morra. Håper det blir godt med folk, og at de har pengebøkene åpne... I dag er Adrian kommet tilbake fra besteforeldrene i Kobbvatnet. Hittil har det gått bra, men han har vært på nippet til i bli sur et par ganger. Og da alle skulle gå i fjæra ville han ikke bli med, han satt sammen med ho MORE og så på barne-tv. Jeg tror det blir godt å være borte en dag, jeg er litt sliten av alt. Jeg er altfor gammel til ungestyr over lang tid... Ellers har jeg ikke gjort annet enn det som må gjøres i huset, jeg gir blanke i hvordan det ser ut. Det nytter ikke å holde orden om jeg rydder i et sett, hele dagen. Da er det like godt å senke garden og la tingene flyte...Dagens bilde er av en blomst på bergknapprota mi, nå blomstrer den i rikt monn. Nydelige blomster... Været: Solskinn fra klar himmel, stille og 20-27 grader. Varmt-puh...

Fin blomst...

Lørdag 28.juli

Nå går det på helsa løs, det er varmere enn i glohaugen. I går, i natt og i dag har jeg vært som et vrak. Urolig hjerte, det banker veldig hardt og jeg var nesten søvnløs i nått. Jeg var utslitt da jeg sto opp tidlig i morges, men jeg dro til Skutvik med sakene mine likevel. Jeg hadde gledet meg lenge til å komme meg ut og treffe mennesker, og ikke minst til å kanskje få solgt noe av min store produksjon. Dagen på Skutvik ble tøff, 32 grader i skyggen og nesten vindstille. Jeg satt under åpen himmel, og da sola kom nok høyt var det nesten umulig å puste. Til slutt hentet vi bilen og jeg satt under bakdøra til klokka ble så mye at jeg kunne pakke sammen. Dårlig salg, men du verden så mye folk. Jeg solgte noen små bamser, en koseklut, en poseugle, ei lita veske, en vognpynt og ei tegning. Det er ikke mye å skryte av når det er hundrevis av mennesker som vandrer omkring. Nå skal det sies at jeg fikk en trasig plass, men jeg hørte de som hadde boden sin midt i "trafikken" solgte dårlig, de også. Det artigste var at flere syntes tegningene mine var fine, men bare en ville ha en av dem på veggen. Ulvetegninga mi dro heim til en kjenning som ble veldig begeistret for den... I kveld dro vi på kirkegården for å vanne litt i tørken, det var et trasig syn som møtte oss. To nydelige krysantemum som ble plantet for kort tid siden, var spist helt ned at haren. Heretter blir jeg aldri å plante annet enn ildtopp på gravene, de er enda like fine som da vi plantet dem i mai... MORE sine små gutta har dratt til Kobbvatn i løpet av dagen, det er stille i huset. Hvis det blir litt kjøligere i morra, skal jeg prøve å rydde litt opp i huset. Men med denne temperaturen orker jeg ikke å røre på meg. I kveld skal jeg bare sitte i godstolen og puste dypt for å prøve å roe hjerterytmen litt. I morra skal vi ha bestemor sine storgutta på middgsbesøk, så får vi treffe dem også før de drar til sin mamma igjen... Dagens bilde er tatt i kveld på kirkegården, dette er fra grava til gubbens foreldre, trist at blomstene blir ødelagt når det er nok av gress å spise på... Været: Stille, solskinn fra klar himmel og 19- 33 grader. Alt for varmt for meg, og i kveld må jeg ut å vanne...

Ser ut til at harepusen likte blomstene. . .

Søndag 29.juli

OLSOK. En viktig merkedag for været og avlingen. Man fryktet væromslag og flom. Hvis det regnet var det fare for at avlingen tok skade... Ingen fare for flom hos oss i hvertfall, her er det tørrere enn i en stor ørken og plantene mine lider. I dag vanner vi til og med jordbæråkeren. Senere i kveld må jeg vanne blomstene litt, det var noen dråper i luften for en time siden, men det ble ikke noe av det. Nå ser det ut til at det klarner opp igjen etter to og en halv time med skyer og vind. Temperaturen ligger enda på 29 grader, tidligere i dag var det over 33 grader i skyggen... Det har vært en het dag, jeg har slitt med det lille som måtte gjøres. Tror jeg har kjølt meg ned med kaldt vann på en klut minst hundre ganger i løpet av dagen. Det ble mye å gjøre på en varm søndag, allerede i morges måtte jeg begynne å renske på 20 liter jordbær. Etterpå fikk jeg noe i fryseren og noe inn i kjøeskapet sånn at vi kan spise så mye vi vil. Regner med at i morra lager jeg syltetøy av resten. Ellers har jeg luket litt og klippet en del frøstengler sånn innimellom. Men det har vært mange pauser og mye drikking for å klare å stå han av. Til sist lagde jeg ribbe til middag, og hadde bestemor sine gutta og deres far på middagsbesøk.  Ribba var god på en varm dag, men det var værre med å klare å spise etter all drikkinga. Nå har vi ei halv ribbe igjen, det blir stadig middagsrester stående igjen, selv om vi er mange mennesker... I dag fikk jeg meg til og med ei lita middagskvil, det er lenge siden sist. Håper jeg får sove godt i natt selv om det er veldig varmt, i morra er det planen at jeg skal reise en snartur til Bodø. Og jeg håper å komme meg med den første bussen, hvis jeg ikke er i koma etter ei varm natt. Det blir koselig med et lite besøk hos min søster, det er lange siden sist vi traff hverandre... Dagens bilde er av mor sine høner som er ute "på haugen", ja, jeg vet ikke om det er høner eller haner enda. Det er i hverfall en som har begynt å gale allerede. Jeg håper de fleste er høner, det er så trist å ta livet av de fine kyllingene hvis det er mange haner... Været: Blikkstille, solskinn og varme på formiddagen, utpå ettermidden skyet det til og ble sterk vind ei stund. Nå er det stille og overskyet. Temperaturen har ligget mellom 25 og 34 grader hele dagen, ho gamlemor sliter. Det er alltid for mye av det gode...

Kyllingene er blitt store...

Mandag 30.juli

Ny uke, nye muligheter. Men i denne varmen blir det nok ikke gjort så mye, jeg har stort sett nok med å tørke svetten. Dette er ferievær, og bør nytes som ferie... I dag dro jeg til Bodø og besøkte min søster, vi hadde "komitemøte" og planlegging av mammas bursdag. Nå er det meste bestemt, men det er mye arbeid som skal gjøres før vi kommer i gang med feiringa. Det var koselig å møtes, men jeg er redd det ble for slitsomt for henne som fikk besøk. For min del var det faktisk behagelig å reise med buss i dag. Temperaturen var perfekt, da jeg kom heim og gikk ut av bussen, var det som å gå inn i et bål. Du verden for en forskjell på luften inni bussen og luften ute. Gubben sier at det har vært forferdig varmt her i dag, men han har fått klippet plenen mens jeg var borte... Ellers har det ikke skjedd noe særlig, må vel prøve å få vannet litt i kveld. Det er ikke godt å si når det kommer vann fra oven, og det er knusktørt i jorda. Tenk om det kunne vært litt bedre fordelt mellom sol, varme og regn. Men det er enten eller, alltid... Dagens bilde er av den ene hortensia'en jeg kjøpte på REMA1000 for 60 kr. Nå er den i blomst, men det ble bare tre av dem. Fin farge og nå kommer det masse nye skudd. Skulle ønske jeg fikk til å overvintre disse flotte blomstene, men det er visst umulig. Jeg har prøvd på mange måter, men enda har jeg ikke fått dem til å overleve vinteren... Været: Solskinn, men også en del skyer, varmt og flott...

Nydelig farge...

Tirsdag 31.juli

Siste dagen i juli ble også en het dag, men nå spørs det om det varme været fortsetter inn i august. Værmeldingene ser litt mere "rufsete" ut for dagene som kommer. Juli har vært en fin måned, men noen ganger litt for varmt for både meg og mange andre. Til og med han Mons har slitt på de varmeste dagene. Nå er klokka 19:45, og temperaturen i skyggen ligger på 30 grader, og er stigende. De to siste nettene har vi hatt tropenetter, og det har vært vanskelig å sove i lang tid nå. Jeg har ligget i en døs, ikke sovet helt, men likevel fått litt hvile. Men når sant skal sies, så er jeg glad for at jeg ikke må gjøre noe i denne varmen. Vet ikke om jeg hadde taklet å gå på jobb disse dagene, det er godt jeg slipper... Jeg prøvde å luke litt på formiddagen, og jeg fikk klippet noen frøstengler av avblomstrede satuder. Men jeg måtte gi opp, det får bare være til en dag med litt vind. Jeg klarer ikke. Det burde vært plukket jordbær i dag, men, men. Kanskje gubben orker litt senere, ellers for det bare vente til en annen dag, selv om noe blir ødelagt da. Vi har visst nok allerede... Dagens bilde tok jeg sent i går kveld, sola glødet ute i fjorden. Det var et nydelig fargespill før den gikk ned... Været: Blikkstille på Sagfjorden, skyet, men solskinn for det meste og 27-31 grader...

Sol bak skyene, flott kveld i går...