Det som skjer

Søndag 22.septeber

Endelig er jeg kommet meg etter gårdagens reise. Det var en tung tur som tok 12 timer fra vi satte oss i bilen heime, til vi hadde fått oss rom. Vi dro en snartur på en strandbar og spiste litt etter at vi hadde pakket opp, og fått klærne på plass i skuffer og skap. Etterpå måtte jeg legge meg,  kan ikke huske at jeg har vært så sliten noen gang. Det ble tidlig kveld, og jeg sov bra lenge i morges. Nå har jeg gått en lang tur på stranda, og beundret de store bølgene. Det er fascinerende å se på havets krefter. Dagens bilde tok je på turen....

Utrolige krefter

Tirsdag 24.september

Fin dag 28/29 grader og litt vind. Jeg tar de med ro på balkongen, mens gubben steker seg på stranda. Dropper turen i dag,  har vondt i hoftene og et lite gnagsår etter gårdagens tur.  Jeg har enda ikke klart å gå 10.000 skritt på en dag siden vi kom hit, men det får så være. Ellers går det  bra, jeg synes selv at jeg er flink å holde meg unna mat jeg egentlig ikke  bør spise, men det er ikke sikkert jeg går ned i vekt likevel. Selvsagt håper jeg på det, er litt spent på hva badevekta sier når vi kommer heim. Dagens bilde er fra gårdagens tur, da var jeg innom og så til bananpalmene.  Ser ut som det blir mange og fine bananer i år...

Disse er nesten klare for høsting...

Fredag 27.september

Fine dager, og de går veldig fort. Bare ei uke til vi skal reise heim. Men jeg er egentlig ferdig med ferien etter ei uke, så neste uke er unødvendig for min del.  Gubben ligger hver dag på stranda, jeg orker ikke. I dag har jeg gått opp til Gamlebyen,  en rask tur som gjorde meg både varm og andpusten. Håper det hjelper for blodtrykket mitt, ellers kunne jeg like godt sittet hele dagen på balkongen. Dagens bilde er tatt  fra toppen i gamlebyen i morges. Været er strålende.  Sol og over 25 grader  hver eneste dag...

Utsikten fra toppen...

Torsdag 3.oktober

Tida har gått fort,  bare to dager igjen av høstens ferie. Men nå er det greit å reise heim , jeg har fått nok varme for denne gangen.   I dag har jeg gått siste turen til Gamlebyen i Platanias for denne gangen,  jeg ble  både svett og andpusten . Men formen er blitt betydelig bedre,  det går fort opp bakken nå. Håper jeg er blitt litt lettere også, jeg har spist bare sunn mat hele ferien... Legger til noen bilder i dag, så skriver jeg mere når jeg kommer heim ...

Liten gekko på trappa for noen dager siden.
Nymånen forleden kveld.
Fra dagens tur, flotte blomster.

Søndag 6.oktober

Heime igjen, til et strålende høstvær og de flotteste høstfarger man kan tenke seg. Der har vært litt kjølig i dag, men det er kanskje mest fordi vi kom fra ca.30 grader... Jeg ble svært hoven i beina på flyturen i går, og det har ikke blitt noe særlig bedre utover dagen. Jeg har gått en lang tur, og trodde det ville hjelpe, men det gjorde det ikke. Nå føles føttene brennende, jeg lurer på om betennelsen i fotbladene er blitt værre. Håper det blir bedre til i morra, men det skal vel godt gjøres. Noen plager må man vel regne med, men dette gjør det vanskelig for meg å gå langt... Dagen har gått med til klesvask, litt annet husarbeid og redigering av feriebildene mine. Redigeringa tar så forferdelig lang tid, jeg er ikke ferdig enda. Skulle hatt noen til å se på PC-en min, kanksje det kan gjøres noe med tregheten. Men det blir vel som før, bare la det skure og gå, og håpe det beste. Selv om det irriterer meg utrolig mye å bruke mer tid enn nødvendig foran PC-en... Jeg har ikke fått tid til å prøve blyantene igjen etter ferien, men håper på noen streker i morra. Men først skal jeg til legen i morra tidlig, jeg er litt spent på om all gåinga har gjort utslag på blodtrykket. Jeg har virkelig anstrengt meg, jeg har gått lange turer langs stranda i Platanias, og flere turer opp den bratte bakken til Gamlebyen, og det har vært 25-30 grader på hver eneste tur. Og, tro det eller ei, jeg er blitt mye sprekere. Det er bare føttene som plager meg... Dagens bilde er fra turen min i dag, høstfargene i år er noe av det fineste jeg har sett. Jeg kunne vært ute med kameraet hele dagen, men det sier seg selv at jeg må begrense meg. Har jo ikke bruk for så mange bilder, selv om det er utrolig artig å få de fine motivene på skjermen... Været: Ganske stille, overskyet oppholdsvær og 4-6 grader...

Nysnø i fjellet, og de utroligste farger. Fantastisk høstvær å komme heim til...

Mandag 7.oktober

Nydelig i dag, men ganske mye regn på formiddagen. Høstefargene i år er noe av det fineste jeg har sett, jeg blir aldri lei av å kikke ut av vinduet, og opp mot Veggfjellet som ligger der med nysnø på toppene. I morra blir det solskinn, da blir det ekstra fint... Turgåinga mi har allerede gitt resultater, legen var godt fornøyd. Blodtrykket var mye bedre, og jeg trenger ingen medisinering for det. Da blir turene mine å fortsette så godt det lar seg gjøre med vonde føtter, og med tiden, glatt føre. Og nå må det fokuseres ekstra på det andre målet mitt, nemlig å gå ned i vekt. Jeg er spent på hva vekta sier når jeg blir kvitt vannet i kroppen, føttene mine hovnet veldig opp under flyturen på lørdag, og enda er det mye igjen før jeg er normal igjen. I dag ble det ikke noe særlig til tur, det tok tid å dra til legen, og det regnet ganske heftig da vi kom heim. Dermed var formiddagen gått, og jeg hadde andre ting som måtte prioriteres. Nå er all klesvasken etter Kretaturen ferdig, og klærne er kommet på plass i skapene. Der blir de liggende til neste tur er på trappene. Jeg håper det klaffer med vårtur med familien, selv om Thomas har konfirmasjon i mai. Tenk at det lille nurket fra 2005 er blitt så stor allerede, jeg synes det er bare ei lita stund siden vi dro på helgetur til Leland for å møte vårt første barnebarn. På søndag var konfirmantene presentert i Karlsøykirka, men ingen hadde fortalt oss det. Jeg er så skuffet, skulle så gjerne vært der og sett på bestemor sin bestevenn og de to søte jentene som også skal konfirmeres i Sagfjord menighet... Ellers har jeg fått et lite hint om at jeg får besøk av mamma til helga, og dermed må ting flyttes ut av oldemorrommet igjen. Nå kommer alt som står der til å blir plassert i kjellerstua til alle julemessene er over. Jeg regner med at det blir flere omganger med besøk av henne. Hun kan ikke være heime alene når min bror reiser bort... Dagens bilde er tatt i dag, det var så flotte farger, og i tillegge var regnbuen skarp og fin. Jeg tok det nede på naboens jord, da jeg gikk dit for å se på elgens brunstgrop (gubben hadde oppdaget den i går). Artig å se, har aldri sett noe sånt før. Nå er det elgaktivitet rundt husene på nattestid. Før helga kom en elgokse helt på trappa hos vår sønn som bor 50 meter unna... Været: Lettskyet, regn på formiddagen, senere solskinn og 2-6 grader. Fare for frost i natt, temperaturen er allerede lav...

Vi har det utrolig fint i nord for tiden...

Onsdag 8.oktober

Det flotte høstværet fortsetter, kaldt om natta, men stille og solskinn om dagen. Sola er begynt å ta kveld tidlig, men vi kan ikke klage på soltimene i år... Fikk meg en liten tur i dag, men først måtte jeg berge inn noen planter som jeg hadde tenkt å prøve å berge over vinteren. Jeg er selvsagt alt for optimistisk når jeg tar inn så mye, jeg vet jo av erfaring at de fleste dør selv med godt stell og frostfri overvintring. I år har jeg 4 hortensia, 5 petunia, 3 granium og tre potter med kristorn i kjellerstua. I tillegg har jeg prøvd å ta inn en nellik, man vet jo aldri, kanskje den egner seg til å bli fin til neste sommer. Men, jeg har ikke store forhåpninger. Det er nok mest merarbeid, og liten gevinst. Jeg må nok ut å kjøpe nye til våren uansett... Turen i dag gikk langs E6, det var ikke så mye å ta bilder av, så i dag blir dagens bilde fra Kreta. Vi hadde 14 utrolig fine og varme dager, men i dag har uværet kommet til Platanias. Det er sterk vind og mye regn, ikke noe særlig ferievær for dem som er der nå. Jeg kan ikke si annet enn at jeg synes litt synd på dem, særlig siden vi var så heldige med vært ferievær... I dag fikk jeg startet på ei ny tegning, jeg er så spent på om jeg får den til. Jeg tegner fra et bilde jeg tok i Platanias. Det var en der som ba meg om å tegne denne, så jeg håper jeg får den bra. Et spennende oppdrag, men jeg har god tid til å tegne det flere ganger hvis ikke den første blir vellykket. Neste tur til Kreta er enda i det blå... Ellers begynner det å nærme seg julemessene, i år blir det i hvertfall tre, kanskje fire hvis den ene blir flyttet til søndag. Det er to jeg har veldig lyst å dra på, som skal være på samme dag. Og da er det vanskelig å velge hvilken jeg skal prioritere. Jeg har egentlig meldt meg på den ene, men det var før jeg oppdaget at det ble to på samme dag. Jeg må kanskje melde avbud på den jeg i utgangspunktet har takket ja til... Været: Stille, klart, solskinn og 2-5 grader. Rimfrost på bakken i morges, og sola klarte ikke å tine alt. Det blir mere frost til natta, det går veldig raskt mot vinter nå...

En flott bananplante, jeg elsker disse blomstene nederst...

Onsdag 9.oktober

Nok en nydelig høstdag, stille og solskinn hele dagen. Men det er kjølig, midt på dagen var høyeste temperatur bare 3 grader. Nattefrosten kommer hver eneste kveld, og mange steder ligger rimfrosten hele dagen. I blomsterbedene er jorda godt frosset alerede... Det ble en liten tur i dag også, jeg gikk opp bakken mot fjellet her i Steinbakkan. Det er bratt, og jeg fikk fort opp pulsen. Hadde tenkt å gå enda lenger, men jeg hadde ikke tid. Derfor snudde jeg før jeg kom til den bratteste delen av veien, men sannelig var det ekkelt å gå nedover likevel. Det er det værste med å gå der det er bratt, jeg liker ikke nedoverbakker. Og særlig ikke nå når det er litt glatt der det er gress. Men så lenge det hjelper, så blir det korte turer nesten hver dag. Legen sier at det er nok å være i aktivitet 120 minutter i uka, så dermed ligger jeg godt i forkant, selv om turene mine er korte. Og nå begynner jeg å merke fremgangen, det synes faktisk på vekta også. Håper det fortsetter i samme gata, da skal jeg være godt fornøyd... Jeg fikk tegnet litt i dag også, og nå ser jeg at det ligner, så dermed er det bare pirk og bakgrunnen som gjenstår. Blir kanskje ferdig i morra hvis jeg er heldig, men det er masse detaljer å fylle inn enda. -Og i ettermiddag fikk jeg ei ny bestilling, det er en som har en veddeløpshest som vil ha tegnet hesten. Bildene jeg fikk tilsendt er ikke av aller beste kvalitet, men jeg tror det går å tegne etter det ene. Men du verden så mye "prekkel" det er på sånne løpshester i full "mundur". Det kommer til å ta tid, men jeg er fast bestemt på å prøve. Så er det bare å krysse fingrene for at jeg får det til. Det blir nok ikke å starte med tegninga før over helga, fordi vi får besøk av mamma mens min bror skal på sjakkturnering. Og mens hun er her får jeg ikke gjort noe, det blir nok ikke turer heller de dagene. Jeg tør ikke gå fra henne, hun kan ikke være alene her på en plass hun ikke er lommekjent... Dagens bilde er fra turen oppe i skogen, det var så mye fint rimfrost og flotte farger at det halve kunne vært nok. Synes dette bildet er utrolig fint, selv om det bare er av skogbunnen... Været: Stille, solskinn fra klar himmel og 0-3 grader, litt frost i natt. Sola er ikke lenge oppe, men det er fint når "ho" skinner likevel. Nå er det bare ca. tre uker til "ho" blir borte for i år, og mørketiden er et faktum...

Rimfrost...

Torsdag 10.oktober

Like fint høstvær i dag som de foregående dagene. Jeg er imponert over at det kan være så fint, dag etter dag. Og Sagfjorden har ligget blikkstille alle dagene siden vi kom hem fra ferien, nesten utrolig. Lurer på hva som blir straffen for dette flotte været, huff, jeg gruer meg til vinteren... Dagens tur ble kort-kort. Bare en snartur i fjæra. Men det var fint der, sol på stille sjø, måker og fine høstfarger. Jeg gikk ikke langt, men tok en ordentlig spurt som fikk fart på pulsen. Jeg håper det er nok, selv om ddet blir noen dager uten turer i helga. Håper jeg får tid til tur i morra, da skal jeg prøve å gå litt lengre... Ellers så har jeg fått ferdig tegninga jeg startet på i går, den ble nå sånn høvelig. Men jeg orker ikke å legge mere arbeid i den, Hovedsaken var å tegne ei stor glassflaske, men jeg tok med eieren også, og tegninga skal til Kreta neste gang vi drar dit på ferie. Jeg har lagt den ut på tegnesida mi, regner med at det ikke gjør noe fra eller til for ham som skal ha den... I kveld skal jeg se på finalen i "Symesterskapet", det ble ikke mange episodene jeg fikk med meg, men jeg regner med at hele mesterskapet kommer i reprise før eller siden. Og da er det like nytt for meg. Ellers blir det ikke gjort så mye, men i morra må jeg ta en liten rengjøringrunde i huset. Hvis det blir dårlig med tid før mamma kommer, så tar jeg det på lørdag. Må jo likevel være inne hele tiden mens hun er her... Dagens bilde er tatt i Steinbakkfjæra i dag, jeg synes fargene er ekstra fine i høst... Været: Stille, solskinn fra klar himmel og minus 2 - pluss 2 grader. Iskaldt, og samme været er meldt i flere dager fremover...

Nydelige høstfarger langs stranda...