Det som skjer

Gratulerer så mye til

IDA

som fyller år i dag .

Gleder oss til dere kommer.

Vi er godt i gang med ferien. I dag har det vært varmt og fint., men i går da vi kom hit var det rett og slett kaldt.. Jeg var utrolig sliten etter reisa, og frøs helt til jeg la meg. I morra er det meldt 25 grader, da blir det fint  å sitte på balkongen.... Fikk tegnet en liten tegning ing i formiddag,  Kreta er full av flotte krukker og en av dem ble foreviget  på et A5-ark. Lita tegning ing som tok kort tid å lage. Artig. Det blir nok flere tegninger fra Kreta. Ellers er det stille,  mest avslapping og spising.  Dagens bilde er utsikten fra balkongen vår,  vi bor nesten på stranda....

Fin plass....

Tirsdag 14.mai

Litt overskyet i dag, men temperaturen er bra.  Gratulerer til gubben som fyller 75år,  du verden som tiden flyr. Jeg koser meg på altanen for det meste,  og prøver å tegne et lite Kretamotiv hver dag.  I dag blir det et duepar som sitter på en stolpe. Måtte ta et fotografi til hjelp, de sitter ikke stille så lenge av gangen... Ellers går dagene ganske fort, snart kommer resten av familien... Dagens bilde er tatt i morges, i anledning gubbens bursdag...

❤❤❤

Torsdag 16.mai

En flott dag på Kreta er over. Sol og varme, men kaldt på kvelden. Gubben har stekt seg ved bassenget hele dagen. At han ikke blir lei av å ligge på ei solseng i timesvis. Jeg har strikket ferdig bolen på  Milians genser, og lagt opp det første ermet.. Nå ser jeg på Grand prix,  gubben sover allerede. Han står opp i otta hver dag og sovner tidlig... I morra tidlig skal vi ut og spise frokost,  og se på 17.maitoget.. Det bruker å være større enn det noensinne har vært på Innhavet.  Ellers gleder vi oss til resten av familien kommer, det er ikke lenge til... Dagens bilde er av bestemor sine gutta, det er tatt for et par dager siden ...

Bestemor sine gutta koser seg...

Søndag 19.mai

En nydelig og varm dag er snart over. Hele familien samlet, bare synd at Nicklas ikke er med. Håper det ordner seg sånn at vi kan være sammen til neste år. I kveld har de fleste vært samlet til middag, men to av ungene ble syke og dermed måtte noen være på hotellet med dem... Men uansett,   vi har det kjempefint og alle koser seg.... Dagens bilde er tatt i gårkveld,  stranda i Platanias  i solskinn...

Sola er på tur ned...

Fredag 24.mai

Dagene har gått fort siden familien kom. Litt trasig at to av bestemorgullan ble syk rett etter at de kom, to dager er mye når man har bare ei uke. Heldigvis er alle friske og raske nå, og i morra er det tid for hjemreise. Jeg sitter inne med soleksem, ganske vanlig, for å si det sånn. Hvis vi skal reise hit flere ganger tror jeg at jeg må prøve en annen type solkrem. Jeg er dyktig lei av å sitte inne når de andre koser seg i sola. Jeg har jo lyst å være sammen med dem, men det går ikke...  Ellers tror jeg alle har kosa seg, og jeg håper vi kan fortsette med disse turene i årene som kommer...

Fint å kunne sitte ute i mørket.

Søndag 26.mai

Heime igjen. Vi har hatt fine dager, men til tider ganske hektiske. Med barnebarn i "alle" aldre, er det ikke lett å holde oversikten. De minste er urolige sjeler som må passes til en hver tid, heldigvis er de største flinke med dem og kan ta vare å dem hvis det kniper om. Heimturen var slitsom, jeg er ikke helt på topp enda. Men jeg pådro meg selvfølgelig en liten forkjølelse og den er plagsom. Vondt i halsen og hodet, pluss hoste. Jeg håper den går fort over, men det skal vel noe til i mitt tilfelle. Immunforsvaret mitt er ikke som det var før i tiden... I dag har jeg fått vasket alt skittentøyet, en maskin i går kveld og resten i dag. Jeg er så glad jeg er ferdig med det, jeg hater å ha noe liggende. Ellers har jeg vært ute og sett over staudebestanden etter den harde vinteren, og det ser ikke så hakkende galt ut. En del er allerede i blomst, og mye står i knopp. Men nå er det mye å ta tak i ute, to ukers ugress over alt. I tillegg er det dammen som er ødelagt, jeg har en plan om hva jeg må gjøre, og jeg håper jeg kan få gubben til å hjelpe meg. Vi får se, kanskje det blir en fin dam etter hvert... Dagens bilde er årets familiebilde, tatt på trappa til hotellet i går formiddag. Familien begynner å bli stor, og de største barnebarna har vokst oss over hodet... Været: Overskyet, ganske stille og 7 grader. Snøbyger til fjells, opphold i Steinbakkan...

Samlet rett før avreise...

Mandag 27.mai

Været har vært fint i dag, men kjølig. I natt var temperaturen ned i null grader, og det snødde til fjells. I kveld er sola kommet frem, og den varmer godt gjennom vinduene... Hosten min holder stand, men jeg føler meg ikke syk. Likevel er jeg sliten av all hostinga, og det er vondt nedover i brystet. På formiddagen var jeg ute og fikset noen småting i drivhuset. Jeg har plantet noen poteter i potter, og håper det skal bli noen få nypoteter. Det var 17 poteter i bøtta, og jeg hadde ikke hjerte til å kaste dem. De må sikkert settes i jorda litt senere, men foreløpig får de bo i drivhuset. Ellers fant jeg ut at de siste granium'ene mine var døde, og jeg klippet noen avleggere som jeg håper kan bli til noe senere å sommeren. I tillegg flyttet jeg noen potter ut, og plantet ut noen frøplanter som har stått i drivhuset siden før vi dro på ferie. Vi hadde planlagt en tur til Steigen i dag, besøke min mamma og dra til Nordodden og se etter planter. Det ble utsatt, jeg vil ikke smitte min mamma med denne "hestehosten" jeg har fått. Det er ikke godt å si hvordan hun klarer en forkjølelse i hennes alder. Enten drar vi dit i morra (hvis jeg er bedre), eller så blir det på torsdag. På onsdag skal jeg på sykehuset, og da går den dagen... Ellers har det vært en rolig dag, jeg er ikke i form til store utskeielser for tiden. Jeg har strikket noen omganger på ei lue som jeg startet på mens vi var på Kreta, men ellers har jeg bare slappet av... Dagens bilde er av barnebarna, det er en tradisjon å ta et bilde av alle sammen i bassenget. Denne gangen var det vanskelig å få alle samlet på en gang, men til slutt klarte jeg det. Hvis vi skal dit på ferie neste år, så skal bildet tas med en gang vi ankommer, og ikke vente til siste dagen... Været: Overskyet, ganske stille og surt på formiddagen, Senere oppklarning og helt oppe i 10 grader. Håper det blir litt mere sommerlig i dagene fremover...

De seks barnebarna som var med. Ikke lett å få alle til å smile mot kamera på en gang...

Tirsdag 28.mai

Regnvær. Det har vært veldig tørt, og disse dråpene er velkommen i hagen. Kan nesten se at det blir grønnere, selv om det er kaldt. I ettermiddag måtte jeg fyre i ovnen, det ble iskaldt i huset. Nå er det lunere, men hosten min ble værre... Jeg hadde tenkt å jobbe litt i hagen i dag, men det satte regnværet en effektiv stopper for. I går kveld var det fint vær med solskinn, og da rev jeg dammen min. Jeg tror ikke noen har båret så mye stein som jeg har gjort, det tok lang tid å flytte all steinen til side for å få opp duken. Jeg hadde egentlig planlagt å spa litt i dag, og kanskje få duken på plass igjen, men sånn ble det ikke. Gjenoppbygginga må vente til det blir fint vær igjen, denne gangen skal det støpes sånn at dammen blir permanent. All steinen som skal brukes skal sitte fast i betongen, da blir det ikke mere steinkasting der. Men kanskje det kan bli en badedam for små gutter i stedet (i hvertfall hvis det er sommervarme). Denne gangen utvider jeg for siste gang, hvis det må gjøres noe i fremtiden så blir det ikke jeg som graver... I stedet for hagearbeid ble det tegning, endelig fikk jeg begynt på noe ordentlig. Det blir roser denne gangen, men tegninga blir nok ikke ferdig før på torsdag. Morradagen blir brukt opp til Bodøturen, og når jeg kommer heim er jeg sikkert sliten. Bussen og jeg har aldri vært venner... Dagens bilde er nok en gang fra Kretaturen vår, jeg har mange å ta av. Måtte ta en del for å har til årets fotobok, og ferien er jo viktig å få med i "minneboka"... Været: Stille på fjorden, overskyet med tåke og regn (snø til fjells) og 6 grader. Regnet er velkomment, men det kunne godt vært høyere temperatur. 6 grader er utrolig kjipt av værgudene, i dag har jeg kikket etter høsttur til Kreta...

Tromsøgjengen under fullmånen på Kreta...

Onsdag 29.mai

Pessregn, og snø til fjells. I morges da jeg dro til Bodø var det så flott, blikkstille med speilbilder over alt der det var vann. Rett etter at jeg var fremme i Bodø startet regnet der, og jeg ble ganske våt da jeg gikk fra sykehuset til bussholdeplassen. Etter vært kom regnet her også, og nå fosser det ned. Hadde det enda vært litt temperatur, men så iskaldt som det er nå, så vokser ingen ting... Bodøturen gikk greit, men jeg er sliten likevel. Men turen ble effektivt "forkortet" i og med at det var to damer fra Drag med, da ble det mye prating og turen heim gikk så raskt at jeg glemte å ringe gubben for å bli hentet på Innhavet. Akkurat nå fryser jeg , det kommer sikkert av at jeg er sliten, så nå skal gubben fyre i ovnen. Håper på fint vær i morra, jeg har masse som skal gjørres ute... I kveld blir det ikke tegning, jeg trenger å slappe av litt. Rosene jeg startet på i går får vente til i morra... Dagens bilde fikk jeg fra Ida i går, det er fra en restaurant på Kreta. Ungene var helt oppslukt av de små glassene, og Milian drakk alt det broren serverte (vann). Artig bilde... Været: Ekte drittvær, og alt for kaldt. I år blir det ikke mye blomster...

Adrian og Milian i feriemodus.

Torsdag 30.mai

Litt over tre uker til sola "snur", og enda går snøelingan tett til fjells. I dag har det regnet, men det har også vært noen solgløtt. Jeg tenkte meg ut for å grave litt i dammen min, men siden jeg ikke er helt frisk, lot jeg det være. Jeg orker ikke å utfordre sjebnen, hosten  vil ikke gi seg... I morra må vi dra til Steigen og besøke mamma uansett om jeg ikke er bedre. Hun venter nok, nå er det snart ei uke siden vi kom heim og hun har sikkert ventet på oss hver dag. Da skal vi dra på Nordodden og se etter nye stauder også, det er flere plasser det trenges litt påfyll. Må nok ha noen sommerblomster også. Jeg har flere krukker som er tomme. Du verden det er mye som skal gjøres ute, og med min fart kommer det til å ta lang tid. I dag har jeg prøvd å berge gladiolusene som vinden hadde brukket her om dagen. Måtte få dem inn i drivhuset og prøvde å spjelke dem ved bruddstedet. Vi får se, kanskje det ikke virker, men jeg berger i hvertfall løkene til neste år... I dag fikk jeg tegnet ferdig rosene jeg startet på for to dager siden, ble ganske fornøyd selv, men selvsagt kunne det vært bedre. Det er alltid noe som kan pirkes på, men jeg er ikke så flink til akkurat det. Jeg liker å være litt "snar" i vendingen, bli fort ferdig, for å si det sånn. Rosene er på dagens bilde... Den lille fluesnapperen er tilbake, jeg har sett ham i flere dager. Han er en trofast kar, som kommer igjen år etter år. For tiden synger han stort sett hele døgnet, og prøver å tiltrekke seg en dame. Hittil har han ikke fått napp, men det er kanskje like godt, det finnes ikke insekter i luften. Og det trenges virkelig hvis de skal klare å finne noe å gi ungene. Vi trenger varmere vær, både fuglene og menneskene... Været: Litt vind, oveskyet med regnbyger, noen solgløtt og 5-10 grader. Triste greier sist i mai...

Dagens tegning, "ROSER"...

Fredag 31.mai

Siste maidagen er et faktum. Været er like surt, iskald vind og regnbyger. Noen små solgløtt på formiddagen, ellers grått... Dagen gikk med til Steigenturen. Vi dro på formiddagen, tok oss først en tur til Norodden og kjøpte en ny kantklipper, hønsefôr og litt blomster. Det ble noen små stauder, to nelliker, to hortensia og et stikkelsbærtre. Det er ikke så stort, men det ser kraftig ut. Jeg er spent på om det kommer bær på det. Jeg må jo finne en lun plass til det, men foreløpig har jeg ikke bestemt hvor. Alle plantene fikk en mellomlanding i drivhuset, det er så kaldt og vått ute. Jeg orker ikke å plante før det blir litt finere vær, jeg liker å kose meg i hagen, ikke gjøre pliktarbeid... Etterpå dro vi til Myra, gubben kjørte meg siden det var så kaldt og jeg enda lider av "hestehosten". Det var så utrolig fint å gå veien mot stedet der porten en gang sto, alt var som før, fargene, duften og synsintrykkene. Alt var der, mose i blomst, små fioler, lyng og myrull, alle de tingene jeg lekte med i barndommen. Jo eldre jeg blir, jo mere vekkes minnene til live. I dag felte jeg noen tårer da jeg gikk opp veien for å dra derfra. Jeg har akkurat lagd et album på Facebook fra Myra, det skal fylles med bilder som blir tatt i Myra i år. Det blir ikke så lenge før jeg skal gå dit igjen... Så var det besøk hos mamma, kaffe og kake og litt sjabbing. Min bror kom og drakk kaffe sammen med oss, og vi hadde ei hyggelig stund. Mamma var i det gavmilde hjørnet og bød på mange blomsterpotter. Vi tok oss en tur i kjelleren, og du verden hun har mange potter som ikke blir brukt. Vi fikk ikke med oss alle jeg kunne få, men jeg håper jeg kan hente dem senere. Heretter blir det blomster i mange potter langs muren, akkurat som på Kreta. Etter at vi kom heim har jeg slappet av med ei bok, og hatt ei lite middagskvil. Litt senere er det tid for ukens vinglass... Dagens bilde er et av dem jeg tok på Myraturen i dag... Været: Overskyet, noen solgløtt på formiddagen, senere regnbyger og snø til fjells. Temperaturen har ligget og vaket rundt 6-7 grader...